Online schaakles voor de jeugd

De afgelopen maanden heb ik een groot aantal mails ontvangen van kinderen die schaakles willen. Helaas zitten de lessen op de vrijdagavond vol, en heb ik daarom kinderen op de wachtlijst moeten plaatsen. Vanwege dit grote aantal kinderen heeft het bestuur van Schaakvereniging Voorburg besloten om één of twee nieuwe online lesgroepen te starten op de donderdagavond.

Vanwege de huidige omstandigheden hebben we besloten om deze schaaklessen tot en met juni alleen online te geven. Ze zullen plaatsvinden op de donderdagavond. Afhankelijk van het aantal kinderen zijn er één of twee lesgroepen.

Deze lessen zullen door mij, Fong Li Caljé, gegeven worden. Als jeugdleider van SV Voorburg wil ik graag namens de vereniging de kinderen op de wachtlijst schaakles geven. Ik ben 20 jaar, derdejaars Psychologie studente en geef daarnaast al 8 jaar schaakles.

Hieronder wat meer informatie over de online schaaklessen:

- De lessen bestaan uit 45 minuten schaakles, en 30 minuten een online schaaktoernooi. De schaakles bestaat uit het werken in het stappenboekje, waarbij eventuele vragen kunnen worden beantwoord. De eerste paar lessen zal ik daarnaast (aan de kinderen die dit niet weten) uitleggen hoe de stukken lopen. Dit doe ik via een videochat. Deze opzet is hetzelfde als op de vrijdagavond, behalve dat de schaakles 15 minuten langer duurt dan de les op vrijdagavond. Zo is er meer tijd om vragen te stellen.

- De eerste les begint standaard op donderdagavond om 18:30 en eindigt om 19:45. Bij genoeg interesse zal er ook een tweede groep zijn van 19:30 tot 20:45. Deze tweede groep is voor de kinderen die al wat verder zijn met schaken.

- De kosten bedragen 80 euro. Dit is voor de lessen tot en met eind juni. Hier is het schaakboekje bij inbegrepen, dat u opgestuurd krijgt. Dit schaakboekje vormt de basis voor de schaaklessen. Ook krijgt uw kind een Chessity account, dit is een van de online lesmethoden voor scholen en clubs. Via Chessity kan ik de vordering van uw kind volgen, taken geven, en helpen met eventuele vragen.

- De eerste les zal op donderdag 14 januari plaatsvinden. Op donderdag 7 januari is er een online schaaktoernooi, zodat de kinderen alvast kunnen wennen aan het online schaken. Ook zal ik dan via de videochat aanwezig zijn.

Graag dit formulier invullen als u uw kind wilt aanmelden voor deze schaaklessen: https://forms.gle/r2m7p2yjZxHVK7Mg8. Uw adres is nodig om het schaakboekje op te kunnen sturen.

Mocht u nog vragen hebben dan kunt u mij altijd mailen.

Fong Li Caljé, jeugdleider Schaakvereniging Voorburg

Matten in de les

Mijn oudste groep van de jeugd had als huiswerk het zelf bedenken van een stelling met een mat in twee.

Hieronder vijf mooie stellingen.

Veel plezier!

Elin (11 jaar) - wit aan zet

George (13 jaar) - zwart aan zet

Laura (11 jaar) en Louise (8 jaar) - wit aan zet

Matthias (13 jaar) - wit aan zet

Rudraksha (12 jaar) - wit aan zet

Met vriendelijke groet,

Adrey Caljé

Schaken voor de jeugd en senioren

JEUGD:

Vrijdagavond 19:00 - 20:00 uur Stap 1 (VOL) en 2  (VOL). Beide groepen zitten vol. U kunt verzoeken om uw kind op de wachtlijst te plaatsen door een bericht te zenden aan Jeugdleider Fong Li Caljé,   Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Vrijdagavond 20:15 - 21:3- uur Stap 3, en 4. Dit zijn groepen met ver gevordere kinderen. Een paar keer komen kijken is het advies, en daarna te beslissen. Daarna kunt u uw zoon of dochter online inschrijven bij de Schaakvereniging Voorburg. Hiervoor kunt u het inschrijfformulier gebruiken bij de menukeuze LID WORDEN.

SENIOREN

Maak kennis met onze vereniging op dinsdagavond 19:45 uur. U kunt gewoon binnenlopen. Gaat u in het vervolg meespelen, dan kunt u na drie avonden beslissen of u lid wilt worden.

MEDEDELING i.v.m. corona

Beste allen,

Vandaag hebben we als bestuur besloten dat alle schaak-activiteiten, in ieder geval tot 31 maart, worden gestaakt. Dit in verband met de landelijke uitgevaardigde richtlijnen i.v.m. de corona-bestrijding.

Dit betreft dus:
- de maandagmiddaglessen in de Van de Wateringelaan
- de competitie op de dinsdagavond in Wijkcentrum Essesteijn
- de jeugdlessen op de vrijdagavond in Wijkcentrum Essesteijn
- het schaakcafé op de derde zondag van de maand
- de externe wedstrijden van onze drie teams.

Wij hopen dat we in april weer kunnen starten, maar houden iedereen in de komende periode op de hoogte over de ontwikkelingen..

Met vriendelijke groeten,

namens het bestuur Schaakvereniging Voorburg,

Adrey Caljé

Schaakvoorstelling

Wegens succes is de voorstelling  'Schaaknovelle' vanaf 15 januari 2020 weer twee weken te zien in theater Branoul.

De voorstelling speelt zich af rond een schaakspel door twee meesterschakers. Volgens andere schakers die de voorstelling gezien hebben 'een klassieker voor de schaker'.

‘Raadselachtige psychologische zaken hebben iets verontrustends’, zei Stefan Zweig (1881-1942) ooit. Zo’n raadselachtige kwestie was voor hem de plotseling op een schip opduikende tegenstander van een groot schaakmeester. Als gevangene van de Gestapo heeft deze tegenstander zich met behulp van een boekje en zelfgemaakte stukken ontwikkeld tot meesterschaker. Maar hij is daar niet zonder schade van afgekomen. Het voortdurende schaken tegen zichzelf heeft een gespletenheid van het bewustzijn veroorzaakt die noodlottige gevolgen kan hebben. In de partij tegen de wereldkampioen Mirko Czentovic kan de kortsluiting dan ook ieder moment toeslaan.

Meer informatie en kaartverkoop [klik hier]

Theater Branoul

Maliestraat 12
2514 CA Den Haag

T: 070-3657285

In Memoriam:Joop van Duijne

Op dinsdag 19 november is ons gewaardeerde lid Joop van Duijne overleden. Joop is 89 jaar geworden. We wisten dat Joop erg ziek was. Toch komt zijn overlijden nog onverwacht. Ondanks zijn ziekte bleef hij de schaakavonden bezoeken wanneer dat mogelijk was. Altijd was hij dan dezelfde montere en optimistische Joop.

Joop is 5 Jaar lid geweest van de Schaakvereniging Voorburg. Op de eerste avond werd hij per ongeluk tegen de clubkampioen ingedeeld. Hij liet zich hierdoor niet afschrikken en is altijd blijven komen schaken. Hij was als schaker een taaie tegenstander en een volhouder. Schaken was zijn lust en zijn leven. Op een avond moest hij per ambulance worden afgevoerd. De volgende ochtend was hij weer opgeknapt en vroeg hij wanneer de afgebroken partij uitgespeeld kon worden. Wij herinneren Joop niet alleen als schaker, maar vooral als een vriendelijke en vrolijke man. We zullen zijn enthousiasme en gedrevenheid missen.

Schaakcafé in Het Torentje

Schaakcafé
Zondag 17 november vanaf 14:00 uur

Zondag is het weer zover. Bij deze nodigen we iedereen uit om een partijtje te komen schaken.

Schaakvereniging Voorburg en café Het Torentje organiseren elke derde zondag van de maand een middagje vrij schaken. Voor jong en oud, voor huisschakers, clubschakers of voor wie zou willen leren schaken. iedereen is welkom om in een gezellige sfeer van het schaakspel te komen genieten.

Tijdens deze middag zijn er altijd leden van de Schaakvereniging Voorburg aanwezig met wie men, met of zonder schaakklok, een leuk partijtje kan schaken.

Geen toernooi, geen stilte, vrije in/uitloop en gewoon vrij schaken. Bij mooi weer kan er ook buiten worden geschaakt.

Deel het schaakcafé op Facebook

Voor deze middag hebben we een evenement aangemaakt op Facebook. Het delen hiervan stellen we zeer op prijs. De link naar het evenement is: https://www.facebook.com/events/553262188572058/

Wie, wat, waar?

Locatie: Café Het Torentje, Franse Kerkstraat 7, Voorburg
Wanneer: Elke derde zondag van de maand vanaf 14:00 uur tot +/- 17:00 uur
Overig: geen toernooi, geen stilte, vrije in/uitloop en gewoon vrij schaken.

2021  Schaakvereniging Voorburg